Om Ane Rikskov

Det er vigtigt for mig at kunne gøre en forskel for børn og unge som har det svært. Jeg er god til at se, lytte, forstå, se bagom og være til stede. Det har jeg med mig hver dag, og jeg har fokus på til trivsel, tryghed og læring sammen med mine skønne heste her på RIkskovgaard.

 

Ane Rikskov er uddannet lærer og har en række relevante tillægsuddannelser

CV

  • 2023 Diplommodulet “Autisme spektrumforstyrrelse og intellektuelle funktionsnedsættelser” på VIA University College i Silkeborg

  • 2021 Stiftede Rikskovgård- rideterapi, specialridning og undervisning. 

  • 2021 Diplommodulet "Rideterapi og hesteassisteret praksis" på VIA University College i Aarhus.  ​

  • 2018-2021 Daglig leder på STU-Hylke på Hylke Ridecenter med ansvar for blandt andet STU-elever samt elevskolen og specialridning.​

  • 2018 Gennemførte projektet "Og så til hest II" med støtte fra Smukfonden. Projektet var for to-sprogede børn og sårbare unge, som kom og red på Hylke Ridecenter og havde et fælles projekt omkring hestene.

  • ​​2018 Uddannet som handicap-rideinstruktør og fungerende som dette i ridefysioterapien på Hylke Ridecenter.​

  • 2014 -2017 Ansat på Højboskolen i Hørning som lærings- og trivselsvejleder, dansk som andetsprogslærer og faglærer i udskolingen. ​

  • 2008 Uddannet folkeskolelærer på VIA University College i Aarhus og herefter ansat på Horsens Byskole i specialklassen, som AKT-lærer og faglærer.

  • 2000-2004 Ansat på Blue Hors i Danmark og hos Reesink Horses i Holland.​

Igennem mit arbejde som folkeskolelærer ansat i forskellige fag og funktioner har jeg mødt mange børn og unge, i store vanskeligheder, med store udfordringer og med ondt i livet. Jeg opdagede i mit arbejde, at jeg kunne gøre en forskel. Jeg var god til at se, lytte, forstå, se bagom og være til stede. 

I 2010 blev jeg tilbudt efteruddannelse i AKT (Adfærd, Kontakt, Trivsel), specialundervisning og trivselsarbejde og fik senere timer i mit skema til børnesamtaler og trivselsarbejde. Skolen tilbød mig et lille rum bag skolebiblioteket, hvor der var mindst forstyrrelse. Her kunne børnene og jeg snakke om deres problemer og udfordringer i hverdagen, men rammerne var låste og tiden knap. Jeg oplevede, at der manglede ressourcer til disse børn i udsatte positioner. Jeg savnede at kunne skabe et naturligt rum for samtale igennem en fælles aktivitet. At have et fælles tredje. Jeg savnede at kunne være i løsere rammer med flere ressourcer med det formål at kunne tilbyde barnet det nødvendige og den rigtige pædagogiske indsats.

Jeg oplevede, at der manglede ressourcer til disse børn i udsatte positioner. Jeg savnede at kunne skabe et naturligt rum for samtale igennem en fælles aktivitet.

​Da jeg fik muligheden for at undervise og arbejde pædagogisk på en anden måde og i andre rammer 2017, slog jeg til. Jeg gik efter drømmen om at kunne kombinere min passion for heste og det at arbejde med mennesker, især udsatte børn og unge. Jeg blev ansat, som lærer og leder på en ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU). Undervisningen foregik på et ridecenter, hvor hesten og ridningen og det praktiske i stalden var omdrejningspunktet i såvel undervisningen som pædagogiske aktiviteter. 

Baglokalet bag biblioteket var nu skiftet ud med hesteryg og skov. Lange snakke fra den ene sadel til den anden sadel, bløde hestemuler som tog imod med varme pust fra næseborene, heste som trøstede og tørrede tårer op fra unge og børn med ondt i livet og tunge rygsække. I alt det svære hjalp hesten! 

Jeg hjalp børnene og de unge med at mærke, hvad der skete i samværet med hesten og under ridningen. Jeg så, hvordan det virkede.

Jeg hjalp børnene og de unge med at mærke, hvad der skete i samværet med hesten og under ridningen. Jeg så, hvordan det virkede. Jeg så glæden snige sig ind i triste øjne. Jeg så kræfter komme til den stille svage pige uden stemme. Jeg så den hårde dreng give sig hen til samværet med hesten. Jeg så børn med tunge rygsække fyldt med elendige og mislykkede dage i skolen vokse som mennesker, samarbejde, være dygtige og lære nyt. 

Dette ville jeg opleve meget mere af og blive endnu klogere på. Jeg fik et stort ønske om at kunne specialisere mig endnu mere indenfor dette felt og bruge endnu mere tid på arbejdet med heste og sårbare og udsatte børn, unge og voksne. Af den grund tog jeg skridtet og startede Rikskov Rideterapi i maj 2021.