Særlig tilrettelagt ridning

Særligt tilrettelagt ridning er rideundervisning for børn og unge med særlige behov. Barnet eller den unge vil få mulighed for at lære en masse om heste og ridning i en pædagogisk ramme, hvor der tages udgangspunkt i den enkeltes forudsætninger og behov. 

 

Hvad er særligt tilrettelagt ridning

Særligt tilrettelagt ridning er rideundervisning for børn og unge, som af forskellige årsager har brug for at undervisningen tilrettelægges individuelt med hensyntagen til deres udfordringer.  

Undervisningen foregår som udgangspunkt én til én, således det er muligt at skabe de rammer og tage de hensyn, som gør, at eleven får så meget som muligt ud af undervisningen og får en oplevelse af succes. 

Et langsigtet mål med undervisningen kan være at eleven kan blive klar til at deltage på vores hold med 2-3 elever.

Et langsigtet mål med undervisningen kan være at eleven kan blive klar til at deltage på vores hold med 2-3 elever.

Undervisning kan foregå både i stalden, i ridehuset og på ture ud i naturen.

Jeg har fokus på:

  • Sociale kompetencer

  • Sanseintegration

  • Kropsbevidsthed

  • Den gode relation

  • Tryghed 

  • Tillid

Hvem kan få gavn af særligt tilrettelagt ridning:

Særligt tilrettelagt ridning henvender sig til børn og unge, som:​

  • Har Autisme

  • Har ADHD

  • Har ADD

  • Lider af skoleværing

  • Har kognitive funktionsnedsættelser

Hvorfor særligt tilrettelagt ridning

Formålet med særligt tilrettelagt ridning er, at barnet eller den unge i en pædagogisk og professionel ramme får mulighed for at gå til en meningsfuld fritidsaktivitet som andre børn og unge.

De får mulighed for at træne ridefærdigheder og lære, hvordan man omgås og håndterer heste.

Derudover er der en lang række positive udviklingsmuligheder ved at deltage i særligt tilrettelagt ridning.

Jeg oplever, at mange børn og unge har svært ved at deltage i fritidsaktiviteter, hvor der er krav om at kunne indgå i sociale sammenhænge. 

Jeg oplever, at mange børn og unge har svært ved at deltage i fritidsaktiviteter, hvor der er krav om at kunne indgå i sociale sammenhænge. 

Aktiviteter, hvor hesten er centrum i en individuel tilrettelagt undervisning, kan give børn og unge mulighed for at deltage i en fritidsaktivitet lige som andre.

I undervisningen er hesten min og elevens fælles tredje. Jeg skaber rammerne for samværet og samarbejdet mellem elev og hest. Relationen til hesten er det bærende og drivende. Ovenstående giver mulighed for udvikling af personlige, emotionelle og sociale færdigheder og kompetencer. ​

Der er dokumentation for, at ridning i en pædagogisk ramme:​

  • har en lindrende og beroligende virkning

  • udvikler balance og kropskontrol

  • kan give mulighed for, at lære at knytte sig til hesten

  • mulighed for at udvikle ny positiv identitet

Hvordan foregår særligt tilrettelagt ridning ?

Undervisningen varer en time og bliver tilrettelagt individuelt og foregår som udgangspunkt som eneundervisning. Vi rider ofte i naturen på vores forskellige rideruter i varieret terræn, hvor vi har fokus på sanser og motorik.

I særligt tilrettelagt ridning har jeg fokus på relationen mellem elev-lærer-hest, at møde eleven med positive forventinger, give eleven succes-oplevelser, skabe tryghed og tillid samt mulighed for at udvikle empati.

Undervisningen evalueres og justeres løbende i samråd med forældre.

Undervisningen evalueres og justeres løbende i samråd med forældre, eventuelt eleven selv og relevante fagpersoner. Jeg vægter, at eleven bliver hørt og set og er så deltagende som muligt i alle processer.